1) Jaké byly vaše začátky v realitách ?
V březnu roku 1990 jsem šel na odbor místního hospodářství pro živnostenský list na tzv. “realitní služby”, které jsem však do března 1992 vykonával jako vedlejší činnost spolu s plastikářskou výrobou určenou do Německa. Od 26.3.1992 jsem tuto činnost vykonával již jako hlavní a má úvaha po revoluci byla velmi jednoduchá. Pro podnikání platí tzv. “zlatá trojka”, a to je obchod se zlatem, obchod se starožitnostmi a obchod s nemovitostmi. Jelikož jsem po revoluci pracoval ve funkci ředitele kulturního domu, na který nám den ze dne odbory přestaly dávat milion korun, což bylo v tehdejších podmínkách obrovská částka a já byl nucen pro zachování tohoto zařízení prodávat v estrádním sále toaletní papír z Harmance, který jsem kupoval za 2,80 Kčs a prodával za 4,80 Kčs podnikat, tak jsem také mimo jiné byl nucen k úsporným opatřením a podle zákona z r. 1990/116 o nájmu a pronájmu nebytových prostor jsem dělal první pronájmy nebytových prostor ve městě, a to v podstatě rozhodlo. Dnes jsem rád, že jsem se na toto podnikání dal, neboť jsem svým podnikáním v realitách pomohl mnoha lidem ve svém okolí při nákupech nemovitostí jejich dětem, dnes i vnukům a mimo jiné jsem v devadesátých divokých letech, kdy kvetl obchod s pohledávkami bankovních domů pomohl mnoha nešťastným lidem, rodinám a osamělým ženám po rozvodu se tímto způsobem oddlužit a dostat se ze svízelné situace.
2) Jak se za tu dobu změnila práce realitního makléře?
Změnila se neuvěřitelně. Tak, že dnes to má realitní makléř nesmírně jednoduché. Jsou mobily, aplikace, kdy klepnutím na obrazovku zjistíme vlastníka, snímek z katastrální mapy, orto foto mapu, prostě spoustu údajů, které jsme my v začátcích museli složitě dohledávat., stát fronty na katastrálních úřadech. Práce je efektivní, rychlá, ale tím pádem se také vyvinul tlak na realitní makléře, protože spousta šikovných lidí si tyto informace umí získat samo a získává pocit, že realitní makléře vlastně nepotřebuje. Proto vyniknou makléři s empatií, kteří se dokáží vcítit do potřeb klienta, s úslužností, s tolerancí k náladovým klientům a hlavně orientující se v realitních a daňových otázkách lépe než všichni okolo. Má firma v tomto ohledu má poměrně jednoduchou situaci, je u nás poslední roky téměř nulová fluktuace a naši makléři jsou u nás 18, 15, 10 let. Takže jediný problém který máme, že je nutíme aby tzv. “nezestárli” a stačili vnímat pokroky v IT oblasti tak, aby udrželi krok s mladou generací, která dnes v podstatě žije a obchoduje pouze na sociálních sítích.

3) Naplnila práce v realitách vaše očekávání a šel by jste do toho zpětně znovu?
Byly období, když jsem si myslel že ne. Divoká 90. léta - lichva, obchod s pohledávkami, ale když shrnu těch 26 aktivních let do jednoho balíku, tak pozitiva převyšují negativa, a to že jsem mohl jako workoholik nahradit svůj pobyt s nejbližšími tím, že jsem jim mohl ve složitých otázkách týkajících se nemovitostí pomoci jak radou tak finančně, že jsem mohl v tomto směru vyvíjet charitativní činnost, tak mohu říct, že mě tato práce naplnila. Zejména taky proto, že jsem pracoval pro spoustu zajímavých lidí, kteří obohatili mě a můj život, ukázali mi trendy, naučili mě věci, které normálně na internetu nenajdete. Člověk je takový, s jakými lidmi se stýká a vyvíjí se také podle toho. Jsem za tuto práci vděčný a jsem rád, že ji doposud mohu vykonávat.
4) Jak vidíte budoucnost vaší firmy v horizontu 3-5 let?
Před 2 lety jsem byl pesimista, protože neustálá válka s realitními sítěmi mi napovídala, že malá realitní firma se čtyřmi pobočkami nemůže tento zápas vyhrát. Ale jelikož jsem opět vsadil na nejmodernější trendy, a to je obchod na sociálních sítích a předkládání nemovitostí těm pravým klientům na talířku s příborem a ubrouskem, zase mám pocit, že tady ještě chvilku budeme a v předních řadách. Analogie je v potravinách, jsou zde velké supermarkety, mnoho obchodů zanikne. Ale potom jsou malé obchody, kde jsou zajímaví vedoucí, zajímaví prodavači a netradiční sortiment a ty jedou. A je to bohužel dle “analogie hesla McDonaldu” - jsme tak trochu jiná realitka, jejichž všichni pracovníci se řídí starým dobrým heslem: Dobrý obchod je jen ten, když jsou spokojené všechny strany - prodávající, kupující a zprostředkovatel, tzv. “realitní služebník”.
Ing. František Zapletal, majitel reality GAIA
Více o realitní kanceláři GAIA na webu:
www.realitygaia.cz